Polski Instytut Przedszkoli Leśnych powstał z myślą o szerzeniu idei przedszkoli leśnych w Polsce.
Jego misją jest zrzeszanie, wspieranie i edukowanie miłośników leśnej edukacji przedszkolnej.
Jednym z ważniejszych założeń Instytutu jest wypracowanie standardów funkcjonowania leśnych przedszkoli w naszym kraju. Celem Instytutu jest także działanie na rzecz przedszkolnej edukacji leśnej w Polsce, aby w efekcie doprowadzić do uzyskania przez te inicjatywy prawnego statusu przedszkoli.
Do tej pory działania Instytutu objęły ponad 2 000 osób. Średnio co 2 tygodnie kadra Instytutu prowadzi szkolenia z zakładania, funkcjonowania przedszkoli leśnych, prowadzi szkolenia nauczycieli, organizuje wizyty studyjne w przedszkolach leśnych oraz warsztaty terenowe.
Ponadto Instytut średnio co 3 tygodnie organizuje lub współorganizuje wydarzenia w całej Polsce mające na celu popularyzowanie idei przedszkoli leśnych w naszym kraju.
Instytut powstał z inicjatywy Fundacji trzy czte ry! z Białegostoku, a tworzą go założyciele i nauczyciele pierwszych przedszkoli leśnych w Polsce: Puszczyk (Białystok), Dziupla (Kielce), Widnokrąg (Michałówek), Wilczek (Gdańsk), Włóczykij (Ostrołęka) oraz Wrocławskie Stowarzyszenie Wychowawców.
Instytut współpracuje z Wydziałem Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, z Wrocławskim Stowarzyszeniem Wychowawców oraz innymi instytucjami w realizowanych projektach